Ayat-ayat Mutasyabihat Utk Renungan Bersama


~x~ Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. ~x~


Kepada penziarah "UNKNOWN" sila tinggalkan nama anda supaya dapat saya post jawapan saya dengan nama anda..Terimaksih kerana bekerjasama.

Sunday, December 20, 2009

Kpd yg bertanya (bab status seorg iman)

Bismillahirrohmaanirrohiim

Islam..orgnya Muslim - Iman orgnya Mukmin, dari sudut bahasa lak "percaya".

alif-mim-nun: juga boleh dipecahkan kpd beberapa maksud bahasa yg terkait, sebagai contoh: aman..mengamankan, amiin..merestui/menghadiahkan dan amanah..sikap jujur. Bolehlah anda mengambil sifat2 diatas ni sebagai satu amalan utk mencuba.

Cara utk iman dan org2 yg beriman harus dgn "ber-pakage".

At-taubah ayat 20

orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta, benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi derajatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan.

Iman-Hijrah-Jihad disertakan dgn Harta dan Diri.

Huraian:

Iman: Wajib percaya dgn apa2 pun yg telah dijelaskan dan difahamkan dlm Al-quran dan Sunnahnya Nabi s.a.w 100% dgn tanpa ada sembarang sifat, sikap, cara, sembahan, hukum, ibadah yg boleh menodai, mengotori, membelah-bagi atau membatalkan Al-Quran dan Sunnah.

Hijrah: Selepas itu kita ubah, pindah apa2pun yg telah kita faham dlm Al-Quran dan Sunnah tadi kearah kebaikan, kesempurnaan, ketertiban, keikhlasan dan ketaatan.

Jihad: Dlam bahasa sungguh2 bukan perang. Selepas ubah maka bersungguh2 lah kita dlm menjalanan apa2 pun yg telah kita teorikan kpd praktik dgn semampu-mampunya,

Ketiga2 tadi pasti akan terkait dgn harta dan diri...masa terbuang utk carik ilmu, mula lah penat pas bekerja, biaya pula terpakai, transportasi, isi petrol utk bergerak. Bermakna harta dan diri ini berfungsi utk mendapatkan ketiga2 pakage itu.

Secara ringkas, (Iman)percaya dulu..pastu (hijrah)ubah sikap..dan (Jihad)sungguh2 kpd apa yg kita imankan dan hijrahkan tadi. Persiapkan pula harta dan diri anda utk ketiga2 tadi.Percaya, tapi tak ubah sikap, atau ubah tapi tidak bersungguh2...pun tak ada ertinya ibarat ibadah seperti debu. ( Kita boleh mendapatkan info atau lain kefahaman tentang isu Iman, mana2 kefahaman pun baik selagi tidak melanggar syara', tetapi pakage ini melebihi atau menonjolkan keimanan seseorang yg hendak menuju atau digelar "MUKMIN" )

Penutup:

Sebelum saya akhiri ada sedikit pesanan dari Allah s.w.t yg hendak saya kongsi, dlm suroh:

Al-Ankabut ayat 2-3

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?

Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

*** Jgn kita mimpi utk beriman sebelum kene TEST. Dlm setahun, kita akan diuji skali atau dua kali oleh Alloh.

At-Taubah ayat 126

Dan tidaklah mereka memperhatikan bahwa mereka diuji sekali atau dua kali setiap tahun, dan mereka tidak (juga) bertaubat dan tidak (pula) mengambil pelajaran?

** Adakah anda siap utk dpt status Iman? Sebelum anda siap, baca firman Alloh dibawah ni.

Al-Hujuraat ayat 14

Orang-orang Arab Badui itu berkata: "Kami telah beriman." Katakanlah: "Kamu belum beriman, tapi katakanlah 'kami telah tunduk', karena iman itu belum masuk ke dalam hatimu; dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun pahala amalanmu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Tunduk maksudnya patuh dan patuh pula dlm bahasa arab Taslim. Sebenarnya apa yg hendak saya sampaikan kpd anda adalah...Jgnlah anda kejarkan Iman tetapi kejarkanlah patuh / tunduk / tasllim = "TAAT", krn ketaatan itu nadi ibadah dan jika anda trus melaksanakan ketaatan dgn tanpa no question ask, maka anda akan tahan diuji. InsyaAllah Iman itu akan turut serta masuk ke dada kamu.

Saya akhiri dgn An-Nahl ayat 110

Dan sesungguhnya Tuhanmu bagi orang-orang yang berhijrah sesudah menderita cobaan/ujian, kemudian mereka berjihad dan sabar; sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Semoga mendapat manfaat...Wa Salaamuu...


No comments:

Post a Comment

zwani.com myspace graphic comments