Ayat-ayat Mutasyabihat Utk Renungan Bersama


~x~ Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. ~x~


Kepada penziarah "UNKNOWN" sila tinggalkan nama anda supaya dapat saya post jawapan saya dengan nama anda..Terimaksih kerana bekerjasama.

Saturday, December 19, 2009

kpd saudari noora (bab aib isteri)

Bismillahirrohmaanirrohiim

Maruah(aurat dlm bahasa arab) = Reputasi = Martabat = Harga Diri = Status = A'ib(dlm bahasa arab adalah cacat; memberitahu kecacatan seseorang walaupun pada dasarnya dia dilahirkn sempurna, tidak cacat)

Itulah kaitan bahasa yg simple form utk kita fahami yg mana ia akan menjatuhkan peribadi seseorang serendah-rendahnya jika diketahui oleh org yg tak sepatutnya diberitahu.

Tugas saya disini utk menjawab "apa yg disoal", tetapi bukan "kenapa disoal". Maksudnya saya tidak mahu tahu kenapa boleh jadi sebegitu utk saya menjawab soalan anda.

Jawapan secara general adalah:

JIka atau sekiranya sisuami membuat semacam itu, menjatuhkan atau membuka maruah(aurat) si-isteri kpd org lain, bermakna dia juga tidak secara langsung membuka Aib diri dia sendiri. Tanpa disedari, si-suami itu:-

a) menunjukan lemahnya kewibawaan sorang suami sebagai selaku pemimpin.

b) tidak mengenal sistem / struktur rujukan atau pengaduan. Krn tidak faham struktur tadi, tidak tahu dgn siapa harus dirujuk, maka mulut celupah..suka naaaaaaa cite2, mcm cite sandiwara kat television dia bekongsi.

c) tidak sedar dia akan merosakkkan lagi keadaan. Kalaulah si-penasihat itu berat sebelah atau mengunakan akal hawa nafsu, maka saya rasa keadaan akan semakin negatif.

Banyak lagi kaitan dan kesalahfahaman yg akan berlaku dan tak usahlah saya tebarkan lagi, takut2 akan berlaku yg tidak baik.

Jln keluar:

Pilihlah satu org tengah yg adil dan yg boleh dipercayai dan anda berdua masing2 bersetuju / akur dgn dia sahajalah cite2 Aib akan dibukakan. Bincangkan juga hukuman secara persetujuan (sebagai contoh dlm Al-Quran - pisah katil - tidak tido sebilik selama beberapa hari), sekiranya cite2 itu dibuka dgn org selain dia.

Alloh berfirman:

An-Nisa ayat 34

Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasehatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar

3 stages.. nasihat, pisah, baru pukul..suami2 sekarang dua2 stage yg awal lum bikin tetiba trus pukul. Yg paling kurang baik tiga2 stage lum buat dgn tertib..langsung lafaz cerai, kan sengal namanya tu...

1) Nasihat..unlimited version, kalo boleh nasihatlah dgn sabar dan jgn loncat ke stage 2.

2) Pisah katil...berdasarkan perbincangan dan persetujuan kedua suami isteri tentang duration masa atau hari yg hendak dipisahkan.

3) Pukul...pusat ke bawah..bukan sepak terajang....Haaaaiiizzzz??? (Nabi ikat satu knot kat sehelai tuala dan pukul isteri dia dgn knot tadi)

An-nisa ayat 83 (Struktor / System rujukan atau pengaduan)

Dan apabila datang kepada mereka suatu berita tentang keamanan ataupun ketakutan, mereka lalu menyiarkannya. Dan kalau mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya dari mereka (Rasul dan Ulil Amri). Kalau tidaklah karena karunia dan rahmat Allah kepada kamu, tentulah kamu mengikut syaitan, kecuali sebahagian kecil saja (di antaramu).

Jelas dgn ayat diatas tadi supaya kita pilih org tengah selaku yg boleh memimpin kita utk huraikan apa2 masalah kita suami dan isteri. Krn tiada org semacam "dia" lah kita selaku para2 suami tak tercontrol, suka2 guna kuasa tidak pada tempatnya.

Al-Isro' ayat 71

(Ingatlah) suatu hari (yang di hari itu) Kami panggil tiap umat dengan pemimpinnya; dan barangsiapa yang diberikan kitab amalannya di tangan kanannya maka mereka ini akan membaca kitabnya itu, dan mereka tidak dianiaya sedikitpun.

Sudah laaaaaaaaaaa jgn gaduh2..

Akihir dgn Wa Salaamu.

No comments:

Post a Comment

zwani.com myspace graphic comments