Ayat-ayat Mutasyabihat Utk Renungan Bersama


~x~ Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. ~x~


Kepada penziarah "UNKNOWN" sila tinggalkan nama anda supaya dapat saya post jawapan saya dengan nama anda..Terimaksih kerana bekerjasama.

Thursday, December 24, 2009

kpd yg bertanya (bab diskusi agama kpd teman)

Bismillahirrohmaanirrohiim

Anda - Kawan Anda - Allah

Soalan anda adalah topik yg bersangkut paut dgn "DAKWAH". Saya cuba kongsi topik yg panjang lebar ni dgn secara ringkas semoga anda mendapat Hidayahnya Allah drp apa yg akan saya kongsikan...InsyaAlloh.

Anda

1) Cara; dgn Method Hidayah dan Teknik Nabi s.a.w)

Hidayah dlm bahasa kefahaman adalah = "Komunikasi". Terbahagi kpd 3:

Hidayahtul Khowas = Pancar Indra (mata dan telinga)
Hidayatul Akal = Pemikiran (mcm politik gak)
Hidayatul Wahyu = Al-Quran dan Sunnah

Ketiga2 method diatas digandingkan dgn teknik Nabi s.a.w. Terbahagi pula kpd 4:

Siddiq (yg semata2 benar)
Tabligh (penyampai)
Amanah (jujur, ikhlas)
Fathonah (bijaksana)

Huraian:-

Asy-Syuaraa ayat 214

Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat

terdekat = qorib. Dekat dgn bermaksud mengenali diri dan kondisi kawan anda terlebih dahulu..kita tahu dia suka apa, keluarga dia ada brape, kerja dimana e.t.c...dan yg paling terpenting skali apa masalah yg dia sedang hadapi. Bermaksud kenalilah diri kawan anda sedekat2 mungkin seperti kita kenal adik-beradik kita atau anak-isteri kita dgn alasan supaya senang kita masuk Method2 yg diatas tadi. (Jgn syiok duk bebual agama jek)

Sebagai contoh,


a) dia tengah ada masalah keluarga, kita lak berkomunikasi agama (hidayah wahyu), saya rasa susah nak masuk, kalo masuk pun sekejap, dah balik nanti ilang.

b) dia bekerja shift, penat, kita lak mula (hidayah wahyu)lecture tentang ibadah, kondisi tak sesuai.

Inilah alasan2 yg sepatutnya kita nilai terlebih dahulu sebelum berkomunikasi.

i) Khowas itu limited version, walau mcmana canggih alat pun apabila dihalang dinding ianya tidak akan boleh nampak atau dgr.

ii) Akal ni pula lebih drp khowas ianya boleh tercapai dari hujung bumi sehingga ke langit, dgn akal juga manusia itu boleh menciptakan bermcm2 kreativiti, tetapi tetap limited krn akal ini tidak boleh menjangkau lebih dari apa yg telah Allah ciptakan, seperti ciptaan manusia, bumi, lalat, haiwan dll.

iii) Hanya dgn wahyu sahajalah kita akan dpt tahu bagaimana manusia itu diciptakan.

....Dgn syarat khowas dan akal itu tidak boleh melebihi Allah dan RasulNya.

JIka bebual melalui dalil tidak berhasil, gunakanlah cara akal atau contoh2 para2 sahabat supaya anda dpt mengatasi pemikiran kawan anda terhadap agama dgn alasan2 yg munasabah, jika tidak ada effek juga, maka gunakanlah mata dan telinga kawan anda dgn menonjolkan akhlak yg terbaik anda kearah amal maruf nahi mungkar dgn sabar sehingga berjaya jgn lupa utk disertakan gandingan 4 teknik Nabi s.a.w. Bersesuaian mana yg lebih effektif.

...Barangkali bukan kawan anda...tetapi andalah yg tidak tahu melihat kondisi yg paling sesuai atau terbaik utk kawan anda.

Kawan Anda

Allah tidak akan merubah keadaan kawan anda jika dia sendiri tidak mahu ubah keadaan dia sendiri. (tidak perasan yg diri dia sudah beku lama)

Ar-Rod ayat 11

yang demikian itu adalah karena sesungguhnya Allah sekali-kali tidak akan meubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan-Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu meubah apa-apa yang ada pada diri mereka sendiri, dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui

Alloh tidak akan mengubah nikmat kawan anda jika dia sendiri tidak merubah nikmat dia sendiri. (barangkali hidup senang atau hidup susah sehinggakan lupa agama)

Al-Anfal ayat 53

yang demikian itu adalah karena sesungguhnya Allah sekali-kali tidak akan meubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan-Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu meubah apa-apa yang ada pada diri mereka sendiri, dan sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui

A-Baqarah ayat 14

Dan bila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka mengatakan: "Kami telah beriman". Dan bila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka mengatakan: "Sesungguhnya kami sependirian dengan kamu, kami hanyalah berolok-olok."

Allah

Saya selaku yg berkongsi ingin berpesan kpd anda.

"KERJA ANDA HANYALAH MENYAMPAIKAN DAN BUKAN ANDA YG MEMBERI PERTUNJUK TETAPI ALLAH"

An-Nahl ayat 93

Dan kalau Allah menghendaki, niscaya Dia menjadikan kamu satu umat (saja), tetapi Allah menyesatkan siapa yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan sesungguhnya kamu akan ditanya tentang apa yang telah kamu kerjakan.

Al-Baqarah ayat 272

Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufiq) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keridhaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikitpun tidak akan dianiaya (dirugikan).

Asy-Syura ayat 13

Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa yaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali (kepada-Nya).

Al-Qoshos ayat 56

Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk

** Jgn kita mengharapkan apa2 upah atau niat. Tetapi hanya tujuan utk beribadah kpd Allah dgn perantaraan berdakwah.

Topik hanya berkongsi semata2. Jika isinya baik maka ambilah, jika tidak, maka buanglah. Hanya Allah dan Rosul yg sebenar2 HAQ

Akhiri dgn Wa Salaam....

No comments:

Post a Comment

zwani.com myspace graphic comments