Ayat-ayat Mutasyabihat Utk Renungan Bersama


~x~ Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. ~x~


Kepada penziarah "UNKNOWN" sila tinggalkan nama anda supaya dapat saya post jawapan saya dengan nama anda..Terimaksih kerana bekerjasama.

Sunday, May 2, 2010

kpd saudara Fajar (bab nafqah dua org isteri)

Bismillahirrohmaanirrohiim

Nafqah suami kpd isteri2 dia adalah dgn rangka asas

1) Makanan
2) Pakaian
3) Tempat Tinggal (tak kene ujan, panas senang utk bersalin pakaian dgn tiada had malu)


At-Tholaq ayat 6 - 7

Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan (hati) mereka. Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalaq) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin, kemudian jika mereka menyusukan (anak-anak)mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya, dan musyawarahkanlah di antara kamu (segala sesuatu) dengan baik; dan jika kamu menemui kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya.

Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. Dan orang yang disempitkan rezkinya hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekedar apa yang Allah berikan kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan.


Huraian:

Bersandarkan ayat yg diatas tadi jelas menjelaskan kemampuan suami dan si siteri wajib mengikut walaupun tinggal sekadar dalam tent. Tetapi ia adalah untuk seorang isteri bukan berkongsi dgn alasan tiada contoh dari nabi.

Tiada dalil khusus dimana menjelaskan kedudukan seharusnya bila berkondisi semcm soalan anda tadi. tetapi jika menilai dari sudut manfaat dan mudhoratnya..dia lebih keburukan dari kebaikan sebagai contoh pengalaman saya sebagai counseler:

1) privacy aib

2) berkongsi katil adalah negative (pernah ada cerita mrk melakukan threesome sehinggakan kudua isteri tu menjadi lesbian bermesra berdua ketika suami tidak ada)

3) sakit dalaman hati isteri tinggal dua rumah adalah lebih baik dari sakit dalaman sebumbung.

4) Dan mcm2 lagi pekara yg kita tidak lihat yang akan datang kemudian.


Penutup:

Tidak ada hukum tetap kpd isu ini tetapi hanyalah pekara yang akan kita nilai kpd mrk bertiga adalah:

1) Kefahaman agama mrk

2) Kesesuaian utk berkondisikan pekara

3) Tujuan hidup berpoligami

4) Kefahaman bahawasanya sisuami "tidak akan dapat berlaku adil"

An-Nisa ayat 129

Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri(mu), walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian, karena itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai), sehingga kamu biarkan yang lain terkatung-katung. Dan jika kamu mengadakan perbaikan dan memelihara diri (dari kecurangan), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Akhiri dgn Wa Salaamu

No comments:

Post a Comment

zwani.com myspace graphic comments