Ayat-ayat Mutasyabihat Utk Renungan Bersama


~x~ Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. ~x~


Kepada penziarah "UNKNOWN" sila tinggalkan nama anda supaya dapat saya post jawapan saya dengan nama anda..Terimaksih kerana bekerjasama.

Monday, May 10, 2010

Kpd saudara sharizal (bab warna rambut)

Bismillahirrohmaanirrohiim

Isu yg tidak dibiacarakan didlm quran dan tidak pernah berlaku didlm serjarah muhammad dari sudut "HUKUM".

Uban bermula dari Nabi Musa dan sejarah ketika Nabi Isa menghidupkan Sam bin Nuh (anak lelaki nabi nuh yg no.1) bila ditanya mengapa putih ranbut beliau...jawabnya bila dipanggil Allah utk kluar beliau terfikir telah masa kiamat dan rambut beliau menjadi putih kerana ketakutan. Ditanya lagi brape lamakah beliau sudah mati...jawabnya..sejak empat ribu tahun yang lalu dan belum hilang rasa pedihnya maut...

Ulasan:

1) Tidak pernah terbincang atau berlaku warnakan rambut diketika atau didalam sejarah.
2) Uban dari cerita diatas tadi mengambarkan usia lanjut seseorang.
3) Mengingatkan hari, masa atau diri kian menjemput kematian.

Huraian:

Persoalan anda lebih bersandar ke masaalah FURUQ, FURQON - Pembedaan atau membezakan, beza-membezakan. Jelas terang jawapanya juga akan beza kearah kefahaman, penilaian, kondisi, perlaksanaan..langsung menjurus juga kearah hukum yg akan berbeza2 kpd apa yg kita nilai atau seterusnya.

a) Kalo dah tua sangat nak mampos...kaler rambut warna hijau..tu kan miang namanya..
b) Wanita yg tua tapi masih lagi bergetah mewarnakan hanya utk suami kan lain tanggapanya..dan lain juga tanggapan kalo dia buat itu utk skandal.
c) Apa bezanya budak remaja yg itam rambutnya tidak sholat dgn coklat rambut tetapi sholat, sedekaq, hormat org tua dan sebagainya.

Penutup:

1) BIla Nabi melaksanakn mandi junub selepas berwhudu beliau kais2 kan kepalanya dgn air ( utk kulit kepala bukan rambut) sahnya bahagian kepala bukan rambut tetapi kulit kepala.

2) Dlm keseluruhan sah mandi junub pula wajib mmengenekan keseluruhan buluroma..bukan kulit badan (walaupun kulit bertatoo buluroma akan berganti, bermakna bukan kulit tetapi bulu roma)

......Saya sendiri mewarnakan rambut saya kerana alasan berdepan dgn masyarakat berbagai usia..supaya dilihat lebih segak bila kita berkomunikasi..bukan utk menggatal..

Soalan Furuq...jawapanya juga Furuq...

Yg Haq dari Allah yg keji dari saya sendiri..Wasalaamu

No comments:

Post a Comment

zwani.com myspace graphic comments