Ayat-ayat Mutasyabihat Utk Renungan Bersama


~x~ Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. ~x~


Kepada penziarah "UNKNOWN" sila tinggalkan nama anda supaya dapat saya post jawapan saya dengan nama anda..Terimaksih kerana bekerjasama.

Sunday, January 24, 2010

Kpd Saudari Amoi (bab anak luar nikah)

Bismillahirrohmaanirrohiim

1) Si Anak

Al-Araf ayat 172 -173

Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi." (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)",

atau agar kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya orang-orang tua kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu, sedang kami ini adalah anak-anak keturunan yang (datang) sesudah mereka. Maka apakah Engkau akan membinasakan kami karena perbuatan orang-orang yang sesat dahulu?

Berpandukan ayat yg diatas tadi, setiap insan yg dlahirkan kedunia tidak kira asal agama, bangsa, nikah ataupun tidak, haram ataupun halal, telahpun naik saksi langsung dgn Allah dan mengaku Allah sebagai Tuhan. Bermakna setiap bayi yg lahir hidup didunia adalah Islam sejati dan bersih-sebersih2nya tanpa dosa.(belum baligh dosa pe yg ada - masih susu - najis pun dianggap najis rigan)

Nabi Sabda: Setiap insan dilahirkan bersih seperti kain putih. Org tua lah yg mencorak atau mewarnakan sama ada bayi itu Nasrani, Yahudi ataupan Majusi.

So bukan anak..Mak-Bapak dia.

2) Si Ayah

Bikin rumah jadi rumah kita.
Bikin kerja jadilah kerja kita.
Bikin anak jadi anak org lain ke?

Al-Ahzab ayat 4-5

Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam rongganya; dan Dia tidak menjadikan istri-istrimu yang kamu zhihar itu sebagai ibumu, dan Dia tidak menjadikan anak-anak angkatmu sebagai anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataanmu dimulutmu saja. Dan Allah mengatakan yang sebenarnya dan Dia menunjukkan jalan (yang benar).
(kalau anak angkat tidak boleh dianggap anak sendiri, pelagi itu anak kita, benih kita yg kita tak nak anggap anak kita sendiri..kan klakar bunyinya)


Panggilah mereka (anak-anak angkat itu) dengan (memakai) nama bapak-bapak mereka; itulah yang lebih adil pada sisi Allah, dan jika kamu tidak mengetahui bapak-bapak mereka, maka (panggilah mereka sebagai) saudara-saudaramu seagama dan maula-maulamu. Dan tidak ada dosa atasmu terhadap apa yang kamu khilaf padanya, tetapi (yang ada dosanya) apa yang disengaja oleh hatimu. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


Dgn ayat2 yg telah diwahyukan Allah jelas anak itu bapak dia punya, perbuatan mrk yg salah, bukan anak itu. Benih dan tanggung jawab tetap ayah dan nama ditetapkan juga ayah dia.

3) Si Ibu

Sekiranya tanpa nikah si ayah tidak boleh dianggap ayah, kenapa pula si ibu boleh diangap ibu hanya krn dia yg melahirkan????? Saya sendiri pun pening.

Ulasan:

Aapa2pun tanggung jawab tetap sama, ayah kpd anak walaupun tanpa nikah krn tidak boleh kita melepaskan tanggung jawab dgn org yg sepatutnya bertanggung jawab. Disisi Allah itulah anak dia dan dimahkamah Allah dialah yg akan ditarik soal. Kalo bukan dia...Allah nak tanya siapa? Ibu? Ibu sekadar melahirkan...

Lebih baik kita tolong didik, sedeqahkan sedikit wang, membantu apa yg patut dari sudut keperluan, bukan dgn me'LABELL'kan mrk anak2 itu dgn tangan itam. Apakah perasaan kita jika kita dlm kasut kehidupan anak itu? Adakah adil? Perbuatan org tua yg buat salah bukan anak itu. ORG TUA SEDAP2 MAKAN NANGKA, ANAK LAK KENE GETAH.

Akhiri dgn Wa Salam.

No comments:

Post a Comment

zwani.com myspace graphic comments